Design Principles

Ontwerp principes zijn uitgangspunten die je gebruikt bij het ontwerpen van een product of dienst. Het zijn kaders die helpen bij het maken van uniforme beslissingen en geven een duidelijk kader waarin de belangrijkste wensen en behoeften van gebruikers, organisatie en techniek vastgelegd worden. Daarmee is de gewenste gebruikerservaring voor iedereen helder.

  • Vergemakkelijkt het kiezen van juiste concept
  • Vergemakkelijkt het maken van ontwerpbeslissingen
  • Helpt ontwerpbeslissingen te motiveren
  • Helpt bij gegrond feedback geven of verwerken
  • Bevordert kennisdeling

We zetten de Nijmegenaar centraal. Ons uitgangspunt is de behoefte van de Nijmegenaar. We ontwerpen vanuit de behoefte en context van mensen, niet vanuit de techniek of de organisatie.

Ontwerp, test, meet en verbeter. Dit doen we tijdens het designproces en blijven we na oplevering doen. Door te testen en meten met de eindgebruiker zorgen we dat deze het juiste product krijgt.

Ontwerp eenvoudige processen, maak gebruiksvriendelijke systemen en schrijf begrijpelijk. Wij doen het moeilijke werk zodat het resultaat simpel te gebruiken is.

Ontwerp op basis van feiten en gebruiksonderzoek, en ga er niet vanuit dat je gebruiker is zoals jij.

Wat we doen, delen we zoveel mogelijk. Met collega’s, met onze gebruikers, met iedereen. We delen code, ontwerpen, intenties, mislukkingen en wisselen ideeën uit. Hoe meer ogen meekijken, hoe beter een product wordt.

Blunders worden gespot, alternatieven worden aangedragen, de lat wordt hoger gelegd. Veel van wat we doen is alleen mogelijk vanwege de opensourcecode en de vrijgevigheid van de webdesign community. Dus we ‘betalen’ dat terug met transparantie. Vooral ook omdat meer openheid zorgt voor een betere dienstverlening die mensen beter begrijpen.

De beste manier om effectieve digitale diensten te bouwen is om klein te beginnen en steeds iteraties uit te voeren. Dat houdt in dat we functionaliteit in kleine stukjes opleveren en testen met echte gebruikers. Daarna blijven we de functionaliteit verfijnen op basis van feedback van die echte gebruikers. Werken met iteraties vermindert risico’s. Het maakt grote fouten onwaarschijnlijk en maakt van kleine fouten nuttige lessen.

We besteden onze aandacht aan die zaken die we als gemeente uitvoeren. Bepalen wat het belangrijkst is, daar op richten.

We ontwerpen een product dat voor iedereen is. Toegankelijk, herkenbaar en bruikbaar. Als we daar wat mooie designelementen voor moeten opofferen, dan doen we dat. We proberen geen webontwerpconventies opnieuw uit te vinden, maar we sluiten daarbij aan.

Ons ontwerp moet voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker. Wij ontwerpen niet alleen voor mensen die handig zijn in het gebruik van internet. We richten ons juist op mensen die moeite hebben om onze informatie en diensten te gebruiken. Dat maakt onze diensten voor iedereen beter. Nijmegen is divers, daar houden we rekening mee door zoveel mogelijk verschillende Nijmegenaren te betrekken in het ontwerpproces.

Wij ontwerpen voor een zeer diverse groep van gebruikers. Zij hebben verschillende behoeften. Ook gebruiken zij zeer verschillende technologieën. We stellen daarom telkens de vraag welke oplossing het beste past bij de gebruiker.

We ontwerpen voor mensen. En we denken goed na over de context waarin mensen onze diensten gebruiken. Zitten ze in een bibliotheek? Gebruiken ze een telefoon? Zijn ze eigenlijk alleen maar bekend met Facebook? Onze service begint en eindigt niet op onze website. Het kan beginnen met een zoekmachine en eindigen op het postkantoor. Dat moeten we bedenken wanneer we ontwerpen. Zelfs al hebben we er geen controle over.

Waar mogelijk gebruiken we voor elke dienst dezelfde taal en dezelfde design patterns. Dit zorgt ervoor dat mensen vertrouwd raken met onze diensten. Dit is niet bedoeld als keurslijf. Elke omstandigheid is anders en moet op zijn eigen voorwaarden worden aangepakt. Toch zijn we niet bang om voor de hand liggende oplossingen te kiezen, als die geschikt zijn.